Recensie Rotterdams Nieuwsblad – 1984

Rotterdams Nieuwsblad, 29-9-1984. Rob Vermeulen

Maike van der Kooy

Rijnmondgebouw (5e etage), Vasteland 96 – 104, Rotterdam: Maike van der Kooy, schilderijen. Geopend: ma. t/m vr. 9.00 – 16.00 uur. T/m 19 oktober.

Jammer, maar de kantine van het Rijnmondgebouw aan het Vasteland is nog steeds een van de best verstopte expositieruimtes van Rotterdam en omstreken. Overstelpende belangstelling is er buiten de vernissages bijna nooit, en dat doet soms bepaald onrecht aan de kunstenaars uit het Rijnmondgebied die er hun werk ten toon stellen.
Het zijn namelijk niet de bekendste die er te zien zijn, maar zeer zeker ook
niet de slechtste.

Maike van der Kooy bijvoorbeeld, die na een tekenopleiding een tijdlang ‘onderdook’ in het onderwijs, maar die vorig jaar een alsnog begonnen academiestudie vrij tekenen en schilderen afrondde. Ze maakt nu krachtige, aansprekende olieverfschilderijen en toont dat ze meer aandacht waard is dan ze gehad heeft. Haar onderwerpen – landschappen en portretten – geeft ze weer met een stevige, dynamische hand van schilderen. In die eerste categorie geven primaire, soms welhaast primitieve kleuren licht aan de in het algemeen vrij somber getinte beelden, waarin de zware atmosfeer van een onrustige herfstdag voelbaar is. Tegenover die beschaduwdheid staat de felle beweging, die zelfs in de statische, eeuwenoude bouwwerken die haar landschappen sieren, aanwezig is. Details vallen weg in die dynamiek, alsof
het gaat om een foto die vanuit een snel rijdende auto gemaakt is – als wilde
de schilderes weg van een stille dreiging die van de sitiuatie uit ging.

Heel wat beschouwender zijn de mensen die Maike van der Kooy ten voeten uit schildert. Zij lijken op het eerste gezicht eveneens een tekort aan detaillering te vertonen, maar bij nadere beschouwing blijkt dat de karakters wel degelijk in beeld gebracht zijn, alweer, door die dynamische verf-behandeling. Het is bij het bekijken van dit werk moeilijk vast te stellen of hier snel en gelukkig geschilderd is, of dat het effect bereikt is door urenlang fijn en geconcentreerd penselen.